autokatowice

Pasek klinowy – za co odpowiada i jaki jest koszt jego wymiany?

Pasek klinowy – za co odpowiada?

Osobom, które nie interesują się motoryzacją nazwy części samochodowych brzmią tajemniczo. Jedną z nich jest pasek klinowy, który w wyniku eksploatacji pojazdu może ulec zniszczeniu. Szacuje się, że słabe paski mogą wytrzymać jednie na przejechanych kilkunastu tysiącach kilometrów. Za co odpowiadają? Czy można wymienić je samodzielnie? Jakie są oznaki ich zepsucia?

Podstawowe informacje o pasku klinowym

Pasek klinowy to po prostu jedna z części silnika samochodowego, która odpowiada za napędzanie innych urządzeń, tj. alternator i pompa wodna, sprężarka klimatyzacja, pompa wspomagania kierownicy. Jego zerwania najczęściej wiąże się z całkowitym unieruchomieniem pojazdu. Dlaczego? Ze względu na to, że to pasek klinowy przekazuje energię z silnika na inne podzespoły.

Zepsuty pasek klinowy – jakie są jego symptomy?

Rozpoznanie, że pasek klinowy powinien zostać wymieniony wcale nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Oto kilka z oznak, na które warto zwrócić uwagę:

  • dźwięk stukania lub ocierania w trakcie jazdy,
  • krótki pisk po zdjęciu nogi z gazu,
  • pisk lub gwizd w trakcie jazdy,
  • szum w trakcie jazdy (głośniejszy w trakcie zwiększania obrotów).

Pasek klinowy musi zostać wymieniony na nowy w chwili, gdy jest wystrzępiony lub gdy zaczyna pękać.

Wymiana części samochodowej – samodzielnie czy u mechanika?

 Pasek klinowy jest jedną z prostszych części samochodowych do wymiany. Nie każdy jednak potrafi to zrobić, dlatego zaleca się, aby osoby, które nigdy nie miały styczności z jego naprawą, oddały pojazd do mechanika. Koszt nie powinien być duży, ponieważ cena paska wynosi około 30-50 zł. Opłata za tzw. robociznę waha się między 150  a 300 zł. Na dodatek naprawa nie trwa długo. Warto dodać, że w przypadku wymiany paska klinowego zaleca się, aby kupić ten renomowanej marki (droższy). Prawdopodobnie będzie mieć dłuższą żywotność, a to pozwoli uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w przyszłości. Rozsądnym rozwiązaniem jest również rutynowe sprawdzenie stanu paska klinowego w trakcie przeglądu samochodu.